Heb nu zo’n 2 weken mijn nieuwe Tiguan en er staat nu ongeveer 1900 Km op de teller.
Tiguan 1.5 DSG Business line+ R-line – Dolphin Gray met Black style pakket (Geleverd eind April 2021)

Wat indrukken die ik wil delen met deze Facebook groep. (Het zijn mijn indrukken en het kan zijn dat andere andere meningen of indrukken hebben.)

Bouwkwaliteit
– Prima, lekker solide.
– Geen gekke kraakjes, piepjes of dingen to nu toe

Motor/DSG
– Voldoet, maar het is geen sprinter had ik ook niet verwacht.
– In de stad zet ik hem liever in “S” mode, is allemaal wat vlotter.
– In de “D”is hij wat “lui” onderin bij b.v. wegrijden op kruisingen.
– Op de snelweg heerlijk in “D” mode geen probleem.
– Schakelen: super soepel, zelden een automaat gehad die zo soepel schakelt.
– Verbruik, nu nog wat hoog. Gemm. nu 1:14, zuinigste rit 1:16,5 (240km snelweg en niet harder dan 110kmph)
– Schakelflippers, leuke optie. 1x gebruikt om te testen daarna niet meer. Zie niet echt de meerwaarde. Misschien straks als in de bergen ga rijden (remmen op motor)

Rijden
– Prima, stuurt licht en direct
– Stuge maar prima vering (ben voorheen Franse auto gewend)
– Stoelen prima zit, ook voor lange ritten

Electronica/Opties
ACC/Travel assist
– OMG wat een fijne optie, op de snelweg rijd ik meestal met travel assist. Waanzinnig, niet verwacht dat VW dit al zo goed voor elkaar had. Een van mijn ritten van Eindhoven naar Zoutelande op de snelweg bijna compleet gereden met deze optie. Snelheid vastzetten op 110 en het enige wat je moet doen is richting aangeven en sturen als je van rijstrook wisselt. Bij “de” bocht in de A58 (bij philips morris in Bergen op Zoom) moest de assist uit, daar ging hij naar mening erg hard in en sowieso moet je dan meesturen omdat de radius van die bocht te sterk is.


MAAR 🙂
– Ik heb de optie uitgezet dat hij de auto “zichzelf” houdt aan snelheidsborden, daar werd ik gek van. Auto gaat hard remmen als hij een bord ziet met lagere snelheid, verkeerde snelheid ziet bij een afslag EN de auto denkt dat je in NL nog steeds 130 of 120 mag op stukken. Uitzetten werkt prima, geen last meer van.
– Je moet wel zeer zeer regelmatig je handen op het stuur hebben bij Travel assist. Zoniet, krijg je piepjes, en als je die negeert worden de gordels strak getrokken en een heel korte brake test. heel bijzonder om mee te maken 🙂
– Travel assist houdt van hard remmen, zeker als je een rotonde nadert waarbij de auto compleet zelf rijdt. Hij remt laat en hard, een hele attractie iedere keer met het gezin in de auto. Maar het werkt uitstekend.
– Travel assist “weet” ook hoe snel sommige bochten genomen moeten worden, maar soms is dat erg hard, en soms gaat hij als een opa door de bocht. Idee is goed, maar nog niet helemaal top.

Ondanks deze “foutjes” erg onder de indruk van deze manier van autonoom rijden.

IQ Light
Nooit meer zonder 🙂 Wat een toplicht. super strak en slime LED verlichting. Bochten verlichten, stadsverlichting, regen verlichting hij doet het allemaal automatisch en met zichtbaar effect. Het meest indrukwekkende is nog wel de grootlicht assist.
Gewoon groot licht aanzetten en de auto regelt actief dat andere auto’s niet verblind worden, je ziet het licht voor je ogen continu veranderen en zich aanpassen. Waanzinnig. Soms is het zoveel licht dat je moeite hebt om de borden te lezen zo helder zie je ze.
Andere auto’s geven geen lichtsignaal retour dus ik neem aan dat het niemand verblind.

Side assist
Nooit gehad hiervoor, maar nu onmisbaar, wordt uitgezet als je b.v. een aanhanger trekt, dan merk je wat je mist (met name op snelweg). Helpt actief bij veiligheid.

Achteruit camera
– Onmisbaar
– Heel duidelijk, en de uitparkeerhulp is erg goed, ziet vaak obstakels (auto’s / fietsers) voordat je ze zelf daadwerkelijk ziet
– Leuke optie is dat als je je achterruit met de sproeier doet, ook de camera wordt schoongemaakt

Parkeer assists (automatisch inparkeren)
– Een kermis attractie om te doen, zeker met je vrouw langs je 🙂
– Het werkt uitstekend, maar als je in een heel krappe plaats de auto zelf laat parkeren kan je niet meer uitstappen (zo weinig ruimte). Maar het parkeren op zich werkt uitstekend.
– Ik heb de diverse opties geprobeerd om te testen, werkt allemaal heel goed. Maar ik draai de auto toch liever zelf in een parkeer vak, de extra controle geeft me een beter gevoel (tot nu toe)

Automatisch achterklep
– Heel fijn, nooit meer kids die het zo hard dicht gooien dat je denkt dat de ramen eruit vliegen.
– Moest wel ff zoeken naar de “comfort” open optie met je voet, maar heb het trucje door en is best praktisch om te gebruiken.

Trekhaak
– Mooi weggewerkt en inklapbaar.
– Tip: aansluiting is 11-polig, zorg dus voor een verloopstekker als je een 7 polige stekker nodig hebt (vaak bij als je een aanhanger huurt)

Navigatie
Dat is het enige waar is erg slecht over tevreden ben.
– Gebruikers gemakt slecht, geen helemaal up-to-date kaarten
– we-connect app kan geen adres sturen
– Navigatie heeft bugs, b.v. scherm centreert niet rond auto
– Navigatie meldingen zijn best laat (net voor een afslag b.v.)
– Ik gebuik TomTom via Carplay, dat werkt uitstekend
– Positifief is dat Apple Maps navigatie op het grote scherm werkt EN de navigatie instructies ook laat zien in de digitale cockpit (geen enkele andere app kan dat).

Media
– Radio, en geluid klinken prima, maar misschien dat ik nog een active subwoofer plaats onder een stoel. Maar eens zoeken hoe ik dat doe en de kosten die daarvoor bij komen.


Algemeen:

Ben erg tevreden over de auto. Over de Navi problemen ben ik nu aan het mailen met de dealer en VW helpdesk. Ik hoop daar snel een oplossing voor te hebben.

Mochten er mensen ervaring hebben met een kleine active sub-woofer (onder de stoel) hoor ik het graag. Aankoop en inbouw tips en instructies zijn welkom.

Ik zal over een tijdje nogmaals een update plaatsen hoe eea bevalt.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.